Dissertations and theses produced between the years 2000 and 2017: a contribution to school daily life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.1492

Keywords:

Education, school life, pedagogical practices

Abstract

This article presents the theoretical and methodological contributions of a Postgraduate Program in the Area of ​​School Education (PPGE). It questions the methodologies and orientations of conservative writings to weave new ways of researching with the theoretical approaches and the creation processes of the school’s daily life. It analyzes the dissertations and theses defended in the Program covering the first seventeen years of the 21st century. Such an analysis of the production of meanings in Education is based on the qualitative approach, of bibliographic-documental type, and chooses relations with the knowledge lived as an investigative place. It focuses on the academic production of this PPGE and gathers different meanings that can be produced by bringing the conceptual field of everyday life closer to the inventive practices collected in dissertations and theses. The results presented by this research, through the approached writings and methodologies, show an exercise in differential and transforming pedagogical practices in/of/with the daily lives of public schools in the city of Sorocaba, SP, and region.

Author Biographies

Alda Romaguera, Universidade de Sorocaba (UNISO)

Doutora e mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Graduada em Pedagogia pela mesma universidade. Pesquisadora do Programa de pós-graduação em Educação/UNISO

Ana Cristina Silva, Universidade de Sorocaba (UNISO)

Graduada em Pedagogia pelo Instituto Superior de Educação do Paraná. Doutora e mestre em Educação pela Universidade de Sorocaba/UNISO. Professora da Educação Básica na rede Municipal de Sorocaba/SP.

Magda Bellini, Universidade de Sorocaba (UNISO)

Doutoranda e mestre em Educação pela Universidade de Sorocaba/UNISO. Graduada em história pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Sorocaba e em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e letras de Botucatu. Diretora de escola da rede municipal de São Roque/SP.

Vinícius Santos, Universidade de Sorocaba (UNISO)

Graduado em Psicologia pela Universidade Paulista/Campus Sorocaba/SP. Psicólogo e professor da educação básica.

References

ALMEIDA, Laura Helena Jamelli de. Cartas em três atos: Paulo Freire, Angel Vianna e o cotidiano escolar. 2016. 154 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Sorocaba, Sorocaba, SP, 2016.

ALMEIDA, Patrícia Neves de. O cotidiano escolar profanado com os jogos teatrais: o caso da escada. 2014. 98 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Sorocaba, Sorocaba, SP, 2014.

ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite. (Org.). O sentido da escola. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

ALVES, Nilda. A formação com as imagens. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 2, n. Especial (Vozes da Educação), p. 235-252, jun./ out. 2016.

ALVES, Nilda; GARCIA, Alexandra; OLIVEIRA, Inês Barbosa. (Org.). Nilda Alves: praticantepensante de cotidianos. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

ALVES, Nilda Guimarães; FERRAÇO, Carlos Eduardo; GOMES, Marco Antonio O. Os cotidianos – espaçostempos de resistência e criação. Currículo sem Fronteiras, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 1026-38, set./dez., 2019.

BARCELOS, Valdo Hermes de Lima. Por uma Educação Ambiental nos Trópicos: Interculturais e Antropofagia. Santa Cruz do Sul. In: PREVE, Ana Maria Hoepers; GUIMARÃES, Leandro Belinaso; BARCELOS, Valdo; LOCATELLI, Julia Schadeck. (Org.). Ecologias inventivas: conversas sobre a educação. Santa Cruz do Sul: EdUnisc, 2012. p. 98-120.

BARCHI, Rodrigo. As pichações nas escolas: uma análise sob a perspectiva da educação ambiental libertária. 2006. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Sorocaba, Sorocaba, SP, 2006.

BUARQUE, Chico. Cotidiano. Rio de Janeiro: Philips Records: 1971. [Música]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=dHYOVuq_Fco&list=OLAK5uy_kSp2kBhC5BFcpH8B6hQe8M_5fXIWUcvq4. Acesso em: 13 maio 2020.

CATUNDA, Marta. A, B, C, de encontros sonoros: entre cotidianos da educação ambiental. 2013. 293 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Sorocaba, Sorocaba, SP, 2013.

CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1998.

DELEUZE, Gilles. O abecedário de Gilles Deleuze: uma realização de Pierre-André Boutang. Paris: Éditions Montparnasse, 1988. Disponível em: https://www.facebook.com/haluznasanalises/videos Acesso em: 3 set. 2019.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 2007.

FALCÃO, Maria José Braga. A professora de nada – na consciência da ausência uma presença possível: arte no espaço e tempo do cotidiano escolar. 2015. 230 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Sorocaba, Sorocaba, SP, 2015.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Currículos em redes. Curitiba: CRV Editora, 2016.

FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. 21. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 56. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 71. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GALLO, Silvio. Transversalidade e educação: pensando uma educação não-disciplinar. In: ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite. (Org.). O sentido da escola. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. p. 17-40.

GERMANO, Marcia Aparecida Luna Rodrigues. Narrativas de idosos sobre a escola: uma leitura freireana. 2006. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Sorocaba, Sorocaba, SP, 2006.

GLISSANT, Édouard. Introdução a uma poética da diversidade. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2005.

GODOY, Ana. A menor das ecologias. São Paulo: EDUSP, 2008.

GOERGEN, Pedro. Formação integral do ser humano: apontamentos sobre estética e educação. In: ROMAGUERA, Alda Regina Tognini; PIMENTA, Maria Alzira de Almeida (Org.). Univer-Cidade em encontros: educação, cultura e arte. Sorocaba: Eduniso, 2017. p. 225-50.

GUATTARI, Félix. As três ecologias. Tradução de Maria Cristina F. Bittencourt. 21. ed. Campinas: Papirus, 2011.

GUIMARÃES, Leandro Belinaso; KRELLING, Aline Gevaerd; PEREIRA, Juliana Cristina; DAL PONT, Karina Rousseng. Ecologias Inventivas: experiências das/nas paisagens. Curitiba: Editora CRV, 2015.

HARDT, Michel; NEGRI, Antonio. Bem-estar comum. Rio de Janeiro: Editora Record, 2016.

HATOUM, Milton. Um solitário à espreita. [Crônicas]. São Paulo: Cia das Letras, 2013.

LIMA, Pedro Gomes. A educação menor para ser feliz: “piolhos” e “piolhiferações” no cotidiano escolar infantil. 2014. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Sorocaba, Sorocaba, SP, 2014.

MACHADO, Carmem Silva. Cotidiano escolar e arte: pedagogia do (des)encontro. 2019. 287 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Sorocaba, Sorocaba, SP, 2019.

MACHADO, Carmem Silva. Inspiração, conteúdo e leveza: Pina Bausch adentra o cotidiano escolar. 2014. 273 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Sorocaba, Sorocaba, SP, 2014.

MARTINS, Nataliane Isabela Oliveira. Ritmos de pensamento: rastros de cotidianos-educação. 2019. 247 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Sorocaba, Sorocaba, SP, 2019.

RAMOS, Andreia Teixeira. Mulheres no congo do Espírito Santo: práticas de re-existência ecologista com os cotidianos escolares. 2018. 319 f. Tese. (Doutorado em Educação) – Universidade de Sorocaba, Sorocaba, SP, 2018.

REIGOTA, Marcos; PRADO, Bárbara H. S. (Org.). Educação Ambiental: utopia e práxis. São Paulo: Cortez, 2008.

REZENDE, Ana R. A Educação Infantil como universo de pesquisa: teses e dissertações do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNISO (1998-2015). 2016. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Sorocaba, Sorocaba, SP, 2016.

ROMAGUERA, Alda Regina Tognini; ANDRADE, Elenise Cristina Pires. Problematizar pesquisas e educações: fissuras metodológicas em tons de criação. Revista Ensaios Pedagógicos, Sorocaba, SP, v. 4, n. 01, p. 17-26, jan./abr. 2020.

SILVA, Ariane Diniz. Cartas para Paulo Freire e sua rede: o cotidiano de extensão em uma universidade comunitária. 2017. 264 f. Tese (Doutorado em Educação) –Universidade de Sorocaba, Sorocaba, SP, 2017.

SINTO, Carmensilvia Maria. Entre músicas cotidianas: manifestações musicais praticadas no cotidiano escolar. 2013. 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Sorocaba, Sorocaba, SP, 2013.

SPINK, Mary Jane Paris (Org.). Práticas discursivas e produção de sentidos no cotidiano. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2013. [Edição Virtual].

SPINK, Mary Jane Paris. Viver em áreas de risco: reflexões sobre vulnerabilidades socioambientais. São Paulo: Editora Educ, 2018.

Published

2021-06-10

How to Cite

Romaguera, A., Silva, A. C., Bellini, M., & Santos, V. (2021). Dissertations and theses produced between the years 2000 and 2017: a contribution to school daily life. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(56), 287–305. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.1492

Issue

Section

Artigos