Research on conceptions of theory and practice from the perspective of beginning teachers: a State of the Question

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i60.1561

Keywords:

theory and practice, beginning teachers, state of issue

Abstract

The work, resulting from a theoretical examination, presents an overview of Brazilian academic productions – theses, dissertations, and journal articles – that address concepts of theory and practice from the perspective of beginning pedagogue teachers. A State of the Question bibliographic survey was carried out from May to November 2019 to examine the attention demanded to the theme conceptions of theory and practice from the perspective of beginning teachers, having as descriptors “theory and practice”, “teachers’ conceptions”, “beginning teachers”, and “Pedagogy”. Sixteen productions were located, two theses, eleven dissertations, and three journal articles, considering the period from 2013 to 2019. The analysis, with a qualitative approach, showed that the interest in discussions on the theory and practice binomial from the conceptions of teachers beginners is emerging and scarce in academic production. Finally, the findings of this research reinforce the need for in-depth investigations on the subject in the national context.

Author Biographies

Sandy Lima Costa, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Graduada em Pedagogia pela UECE. Professora efetiva de Educação Infantil na rede pública de ensino do município de São Gonçalo do Amarante, CE.

Isabel Maria Sabino de Farias, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Estágio Pós-Doutoral em Educação pela Universidade de Brasília (UNB). Doutora e mestra em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Especialista em Metodologia do Ensino Superior pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professora associada da UECE, vinculada ao Centro de Educação e ao Programa de Pós-Graduação em Educação. É líder do grupo de pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS/CNPq), realizando estudos sobre desenvolvimento profissional docente, inovação e docência. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq – Nível 2.

References

AMORIM, Aline Diniz de. O processo de constituição da identidade docente do professor iniciante: egressos do curso de Pedagogia da UNESP/Bauru. 2016. 150 f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) - Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2016.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Professores iniciantes: egressos de programas de iniciação à docência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, jul. 2018. DOI: doi.org/10.1590/S1413-24782018230095

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Políticas e programas de professores iniciantes no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 145, p. 112-29, jan./abr. 2012. DOI: doi.org/10.1590/S0100-15742012000100008

BELL, Judith. Projeto de Pesquisa: guia para pesquisadores iniciantes em Educação, Saúde e Ciências Sociais. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em Educação. Portugal: Porto Editora, 1994.

BRANDT, Andressa Graziele; HOBOLD, Márcia de Souza. A prática como componente curricular na disciplina pesquisa e processos educativos do curso de Pedagogia: um diferencial na relação entre pesquisa, teoria e prática. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 11, p. 142-60, maio/ago. 2019. DOI: doi.org/10.25053/redufor.v4i11.319

CALIL, Ana Maria Gimenes Corrêa. A formação continuada no município de Sobral (CE). 2014. 202f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.

CANDAU, Vera Maria; LELIS, Isabel Alice. A Relação teoria-prática na Formação do educador. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Rumo a uma Nova Didática. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 56-72.

CORRÊA, Priscila Monteiro; PORTELLA, Vanessa Cristina Máximo. As pesquisas sobre professores iniciantes no Brasil: uma revisão. Olhar de Professor, Paraná, v. 15, n. 2, p. 223-36, 2012. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.15i2.0002

CUNHA, Maria Isabel da.; ZANCHET, Beatriz Maria Boéssio Atrib. A problemática dos professores iniciantes: tendência e prática investigativa no espaço universitário. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 189-97, set./dez. 2010. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/6999. Acesso em: 1º ago. 2020.

DUARTE, Alisson José Oliveira. Processo de constituição da identidade profissional de professores da educação escolar de uma unidade prisional de Minas Gerais. 2017. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2017.

ENDERLE, Mariana Gaspar. Pedagogos em (trans) formação: do estágio supervisionado à fase inicial da carreira docente. 2014. 136f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul, 2014.

FERREIRA, Lucia Gracia. Desenvolvimento profissional e carreira docente: diálogos sobre professores iniciantes. Acta Scientiarum, Maringá, v. 39, n. 1, p. 79-89, jan./mar. 2017. DOI: doi.org/10.4025/actascieduc.v39i1.29143.

GONÇALVES, Gláucia Signorelli de Queiroz. Inserção profissional de egressos do PIBID: desafios e aprendizagens no início da docência. 2016. 243f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.

GRAFF, Anselmo Ernesto. As metas educativas 2021 e o fortalecimento da profissão docente: mapeamento de teses e dissertações. 2018. 408 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade La Salle, Canoas, 2018.

GUIMARÃES, Sione Pires de Morais. Construção de práticas de ensino de leitura: com a palavra o professor. 2013. 158 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2013.

HENRIQUE, José; FERREIRA, Janaina da Silva; JANUÁRIO, Carlos; SOUZA NETO, Samuel de. Autopercepção de competências profissionais de professores de educação física iniciantes e experientes. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Brasília, v. 40, n. 4, p. 388-96, out./dez. 2018. DOI: doi.org/10.1016/j.rbce.2018.03.020.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António (Org.). Vida de professores. Portugal: Porto Editora, 1992. p. 31-61.

LÜDKE, Menga; RODRIGUES, Priscila Andrade Magalhães; PORTELLA, Vanessa Cristina Máximo. O mestrado como via de formação de professores da Educação básica para a pesquisa. RBPG – Revista Brasileira da Pós-Graduação, Brasília, v. 9, n. 16, p. 59-83, abr. 2012. Disponível em: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/277/264. Acesso em: 25 maio 2019.

GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Portugal: Porto Editora, 1999.

NICOLETTI, Celia Christina de Almeida Padreca. Ensino Superior: uma análise sobre as publicações na Revista Brasileira de Educação. 2012. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2012.

NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; THERRIEN, Jacques. O estado da questão: aportes teórico-metodológicos e relatos de sua produção em trabalhos científicos. In: FARIAS, Isabel Maria Sabino de; NUNES, João Carvalho; NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria (Org.). Pesquisa científica para iniciantes: caminhos no labirinto. Fortaleza: EdUECE, 2010.

NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; THERRIEN, Jacques. Os trabalhos científicos e o estado da questão: reflexões teórico-metodológicas. Fundação Carlos Chagas, v. 15, n. 30, p. 5-16, jul./dez. 2004. DOI: http://dx.doi.org/10.18222/eae153020042148

OLIVEIRA, Maria Cristina de. A Educação Infantil pública de Campinas e a formação continuada de professores: de qual formação falamos? 2011. 158 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2011.

PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? São Paulo: Cortez, 2012.

REIS, Luna Aparecida Gonçalves dos. PIBID: Construindo caminhos para a prática docente em Educação Física. 2019. 108f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2019.

ROCHA, Cristiane Cabral. “Quando o contar de si desvela uma história sobre nós”: narrativas (auto) biográficas de professores iniciantes egressos do curso de Pedagogia da UEMS/Campo Grande. 2016. 190 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação, Mato Grosso do Sul, 2016.

ROCHA, Tanise Gomes. Professores novatos de ciências: superando obstáculos. 2015. 95f. Dissertação (Mestrado em Ensino de ciências e matemática) - Programa de Pós-Graduação no Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2015.

SILVA, Ketiuce Ferreira. Desenvolvimento profissional docente na EAD: um olhar sobre a experiência de professores e tutores a distância. 2014. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2014.

STAKE, Robert. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Porto Alegre: Penso, 2011.

VÁZQUEZ, Adolfo Sanchez. Filosofia da Práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

VILELA, André Afonso. Diálogos Hermenêuticos e Narrativas Autopoiéticas sobre o Desenvolvimento Profissional Docente no/do início da docência. 2015. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação, Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2015.

Published

2022-08-12

How to Cite

Costa, S. L., & Farias, I. M. S. de. (2022). Research on conceptions of theory and practice from the perspective of beginning teachers: a State of the Question. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(60), 323–343. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i60.1561