The discourses around the gender ideology, the gay kit and homophobia in the Pedagogy course at a state university in Bahia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i64.1800

Keywords:

gender ideology, pedagogy, gender

Abstract

This article focuses on problematizing the discourses on gender and teaching based on from the statements of the students and professors of the Pedagogy course at UESB. We used authors such as Louro (2011), Foucault (1988, 2008), Miskolci (2007, 2016), Miskolci and Campana (2017), Oliveira and Oliveira (2018a, 2018b), Paraíso (2004, 2018), Rodrigues and Facchini (2018), Borrillo (2010), Junqueira (2007), Carrara (2015), Britzman (1996), Arruda and Soares Júnior (2021), among others. The perspectives that organize the analyzes are supported by post-critical studies of gender relations, sexuality and education. As speech production techniques, the semi-structured interview and the focus group were used with 6 (six) professors (1 man and 5 women) and 10 (ten) students (8 women and 2 men) of the Pedagogy course. We found that the subjects' statements are more directed towards a discussion around sexualities; it is as if talking about gender were talking about sexuality and the issues that surround it. The discourse of “gender ideology” and the “gay kit” gained visibility in the subjects' speeches, slogans that have provoked a moral panic throughout the country and harmed the debate on gender and sexuality issues.

 

Author Biographies

Nilson Sousa Cirqueira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Doutorando em Ensino da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN) pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UESB. Licenciado em Pedagogia pela UESB. Professor da Educação Básica do Município de Macarani, Bahia. Membro do grupo de pesquisa Etnicidades, Relações Raciais e Educação e membro do grupo Infância, Educação e Contemporaneidade (CNPq).

José Valdir Jesus de Santana , Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Doutor em Antropologia Social pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Mestre em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Graduado em Pedagogia pela UNEB. Graduado em Sociologia pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Professor titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), nos cursos de Pedagogia e Ciências Sociais, no Programa de Pós-Graduação em Relações Étnicas e Contemporaneidade (Mestrado Acadêmico), Programa de Pós-Graduação em Ensino (Mestrado Acadêmico) e Programa de Pós-Graduação em Ensino (Doutorado em Ensino da Rede Nordeste de Ensino [RENOEN]). Coordenador do Grupo de Pesquisa em Etnicidades, Relações Raciais e Educação (CNPQ/UESB) e do Grupo de Pesquisa em Interculturalidades e Educação: Experiências entre os Povos indígenas da Bahia (CNPQ/UESB).

Reginaldo Santos Pereira , Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professor adjunto da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd) da UESB. Líder do Grupo de Pesquisa Infância, Educação e Contemporaneidade.

References

ARRUDA, Guilherme de Lima; SOARES JÚNIOR, Azemar dos Santos. “É proibida a igualdade de gênero nesse estabelecimento”: discursos sobre a “Lei da Ideologia de Gênero” em Santa Rita, Patos e Campina Grande – Paraíba (2017-2018). Revista Educação & Formação, Fortaleza, v. 6, n. 2, 2021. Disponível em:

https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4189. Acesso em: 16 jul. 2021.

BARREIRO, Alex; ARAUJO, Nathanael; SILVA, TiagoVaz; Santiago, Flávio. Ideologia de gênero? Notas para um debate de políticas e violências institucionais. Temáticas, Campinas, v. 24, n. 47, 223-46, nov. 2016. Disponível em: https://www.ifch.unicamp.br/ojs/index.php/tematicas/article/view/3178. Acesso em: 20fev. 2019.

BERNARDO, Kauane Moraes; BALISCEI, João Paulo. “Por que você não pode ser normal?”: gênero, infâncias e currículos culturais na animação Float (2019). Série-Estudos, Campo Grande, v. 28, n. 63, p. 195-221, maio/ago. 2023. Doi: http://dx.doi.org/10.20435/serieestudos.v28i63.1720

BIROLI, Flávia. Gênero e desigualdades: limites da democracia no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2018.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.

BORRILO, Daniel. Homofobia: história e crítica de um preconceito. Tradução: Guilherme João de Freitas Teixeira. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

BRITZMAN, Deborah. O que é essa coisa chamada amor: identidade homossexual, educação e currículo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 71-96, jan./jun. 1996.

CASTRO, Roney Polato de. Experiência e constituição de sujeitos docentes: relações de gênero, sexualidades e formação em Pedagogia. 2014. 256f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2014.

CARDOSO, Maria Heloisa de Melo; FELDENS, Dinamara Garcia; LUCINI, Marizete. Juventude LGBTQI+ e a educação: do governo das crianças em Herbart às políticas inclusivas. Revista Educação em Questão, Natal, v. 58, n. 55, p. 1-20, jan./mar. 2020.

CARRARA, Sérgio. Moralidades, racionalidades e políticas sexuais no Brasil contemporâneo. Mana, Rio de Janeiro, v. 21, n. 2, p. 323-45, 2015.

CIRQUEIRA, Nilson Sousa; SANTANA, José Valdir Jesus de; PEREIRA, Reginaldo Santos. A presença masculina na educação infantil: questões de gênero e docência. In: EUGENIO, Benedito Gonçalves; SANTANA, José Valdir Jesus de; MOREIRA, Jussara Tânia Silva; FERREIRA, Maria de Fátima de Andrade. Diversidade e educação: múltiplos olhares. Uberlândia: Navegando Publicações, 2018. p. 69-89.

CONNELL, Raewyn; PEARSE, Rebecca. Gênero: uma perspectiva global. Tradução: Marília Moschkovich. São Paulo: nVersos, 2015.

CORAZZA, Sandra Mara. Labirintos da pesquisa, diante dos ferrolhos. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos investigativos I: novos olhares na pesquisa em educação. Rio de Janeiro: Lamparina Editora, 2007. p. 105-31.

COUTINHO, Karen de Azevedo; YAEGASHI, Solange Franci Raimundo; OLIVEIRA JÚNIOR, Isaias Batista de. Bullying homofóbico e religiosidade: representações sociais de acadêmicos do Curso de Pedagogia. Série-Estudos, Campo Grande, v. 27, n. 60, p. 83-103, maio/ago. 2022. Doi: https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i60.1525

DINIS, Nilson Fernandes. Educação, relações de gênero e diversidade sexual. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, n. 103, p. 477-92, maio/ago. 2008.

FERRARI, Anderson. Esses alunos desumanos: a construção das identidades homossexuais na escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 28, n. 1, p. 86-111, jan./jul. 2003.

FISCHER, Beatriz Teresinha Daudt. Foucault e histórias de vida: aproximações e que tais. Revista História da Educação, Porto Alegre, n. 1, v. 1, jan./jun. 1997. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/30625. Acesso em: 24 jul. 2018.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Trabalhar com Foucault: arqueologia de uma paixão. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Análise do discurso: para além das palavras e das coisas. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, 1995. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71741. Acesso em: 20 jul. 2018.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução: Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, Michel. Verdade e Poder. In: FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2004.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Tradução: Maria Thereza da Costa Albuquerque e José Augusto Guilhon Albuquerque. 13. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 1996.

FURLANI, Jimena. "Ideologia de Gênero"? Explicando as confusões teóricas presentes na cartilha. [Versão Revisada 2016]. Florianópolis: FAED, UDESC, 2016.

FREIRE, Priscila. ‘Ideologia de gênero’ e a política de educação no Brasil: exclusão e manipulação de um discurso heteronormativo. Ex aequo, Lisboa, n. 37, p. 33-46, 2018.

GATTI, Bernardete Angelina. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Líber Livro 2005.

GONDIM, Sônia Maria Guedes. Grupos focais como técnica de investigação qualitativa: desafios metodológicos. Revista Paidéia, Ribeirão Preto, v. 12, n. 24, p. 149-61, 2002.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA [IBGE]. Censo 2010. IBGE, Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/cidadesat/xtras/perfil.php?codmun=291640>. Acesso em: 25 set. 2022.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz “Ideologia de gênero”: a gênese de uma categoria política reacionária – ou: a promoção dos direitos humanos se tornou uma “ameaça a família natural”? In: RIBEIRO, Paula Regina Costa; MAGALHÃES, Joanalira Corpes (Org.). Debates contemporâneos sobre educação para a sexualidade. Rio Grande: Furge, 2017. p. 25-52.

JURKEWICZ, Regina Soares. Cristianismo e homossexualidade. In: GROSSI, Miriam Pillar; BECKER, Simone; LOSSO, Juliana Cavilha Mendes; PORTO, Rozeli Maria; MULLER, Rita de Cássia Flores. Movimentos sociais, educação e sexualidades. Rio de Janeiro: Garamond, 2005. p. 45-52.

LINS, Beatriz Accioly; MACHADO, Bernardo Fonseca; ESCOURA, Michele. Diferentes, não desiguais: a questão de gênero na escola. São Paulo: Editora Reviravolta, 2016

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes; WEEKS, Jeffrey; BRITZMAN, Deborah; HOOKS, Bell; PARKER, Richard; BUTLER, Judith. O corpo educado. Pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 7-35.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 1997.

MISKOLCI, Richard; CAMPANA, Maximiliano. “Ideologia de gênero”: notas para a genealogia de um pânico moral contemporâneo. Revista Sociedade e Estado, Brasília, v. 32, n. 3, set./dez. 2017.

MISKOLCI, Richard. Teoria queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

MISKOLCI, Richard. A teoria queer e a questão das diferenças: por uma analítica da normalização. In: CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL, 16., 2007, Campinas. Anais [...]. Campinas: Unicamp, 2007a.

MISKOLCI, Richard. Pânicos morais e controle social: reflexões sobre o casamento gay. Cadernos Pagu, n. 28), Campinas, p. 101-128, jan./jun. 2007b. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpag u/article/view/8644798/0. Acesso em: 10 out. 2018.

OLIVEIRA, Anna Luiza Araújo Ramos Martins de; OLIVEIRA, Gustavo Gilson de. Políticas de gênero e sexualidade na educação brasileira: crise hegemônica e novos eixos em disputa. In: LOPES, Alice Casimiro; OLIVEIRA, Anna Luiza; OLIVEIRA, Gustavo (Org.). Os gêneros da escola: e o (im) possível silenciamento da diferença no currículo. Recife: Editora da UFPE, 2018a. p. 51-86.

OLIVEIRA, Anna Luiza Araújo Ramos Martins de; OLIVEIRA, Gustavo Gilson de. Novas tentativas de controle moral da educação: conflitos sobre gênero e sexualidade no currículo e na formação docente. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 22, n. 1, jan./mar. 2018b.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise do discurso: princípios e procedimentos. 5. ed. Campinas: Pontes, 2005.

PAMPLONA, Renata Silva. O kit anti-homofobia e os discursos sobre diversidade sexual. 2012. 150f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo, gênero e heterotopias em tempos do slogan “ideologia de gênero”. In: LOPES, Alice Casimiro; OLIVEIRA, Anna Luiza; OLIVEIRA, Gustavo (Org.). Os gêneros da escola: e o (im) possível silenciamento da diferença no currículo. Recife: Editora da UFPE, 2018. p. 211-41.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Pesquisas pós-críticas em educação no Brasil: esboço de um mapa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 122, p. 283-303, ago. 2004. Doi: https://doi.org/10.1590/S0100-15742004000200002

RODRIGUES, Julian; FACCHINI, Regina. “Ideologia de gênero”, autores em disputa: uma análise sobre o processo do Plano Nacional de Educação (2013-2015). In: LOPES, Alice Casimiro; OLIVEIRA, Anna Luiza; OLIVEIRA, Gustavo (Org.). Os gêneros da escola: e o (im) possível silenciamento da diferença no currículo. Recife: Editora da UFPE, 2018. p. 87-126.

SALA, Arianna. Homofobia ou heterossexismo? Breve análise do conceito. In: GROSSI, Miriam Pillar; FERNANDES, Felipe Bruno Martins (Org.). A força da “situação” de campo: ensaios sobre antropologia e teoria queer. Florianópolis: Editora UFSC, 2018. p. 407-17.

SOUZA, Simone Brandão; MIRANDA, Valéria dos Santos Noronha. Homofobia e invisibilidades na educação. In: GIVIGI, Ana Cristina Nascimento et al. O recôncavo baiano sai do armário: universidade, gênero e sexualidade. Cruz das Almas: Editora UFRB, 2013. p. 103- 30.

VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault e a educação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

VEIGA-NETO, Alfredo. Incluir para saber. Saber para excluir. Pro-posições, Campinas, v. 12, n. 2-3, p. 35-6, jul./nov. 2001.

Published

2023-12-15

How to Cite

Cirqueira, N. S., Santana , J. V. J. de ., & Pereira , R. S. . (2023). The discourses around the gender ideology, the gay kit and homophobia in the Pedagogy course at a state university in Bahia. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(64), 185–205. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i64.1800