Student writings about the School of Peace: fraternity and possible overcoming of violence in school?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i60.1497

Keywords:

violence at school, students, School of Peace

Abstract

This article aims to present an analysis based on works carried out by students from public schools in Campo Grande, MS, on the theme “What is the School of Peace like for you?”. This action is part of the project developed by the Working Group “Overcoming Violence in Schools”, of the Archdiocese of Campo Grande, MS, coordinated by the Professor Sonia da Cunha Urt and by Professor Maria Aparecida Borges. Such achievement was triggered by the 2018 Fraternity Campaign, entitled “Fraternity and Overcoming Violence”, whose purpose was to identify and map what students think about this theme and what they believe should be done so that peace is promoted in the school space. Based on the contribution of Historical-Cultural Psychology and the products presented, it is considered that it is necessary to dialogue about violence in the school context. It is necessary to relativize and demystify the phenomena of violence and peace and consider them dialectically, so that, in favor of peace, there are more humanizing, tolerant, and respectful relationships in the school environment but without naturalizing them.

Author Biographies

Soraya Cunha Couto Vital, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Bolsista CAPES. Mestre em Psicologia e Processos Educativos pela UFMS. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicologia e Educação (GEPPE), da UFMS. Diretora dos departamentos de formação de líderes de mulheres, crianças e adolescentes da Associação Sul-Mato-Grossense da IASD.

Letícia Brito da Mota Fernandes, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Mestre em Psicologia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Bolsista CAPES. Especialista em Psicoterapia de Orientação Psicanalítica. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicologia e Educação (GEPPE), da UFMS. Psicóloga Clínica.

Sonia da Cunha Urt, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutora em Educação, com ênfase em Psicologia Educacional pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestre em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)/UNICAMP. Professora Titular Aposentada da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Professora Pesquisadora Sênior do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) na UFMS. Professora Pesquisadora Sênior do Programa de Pós-Graduação em Psicologia (PPGPsi) na UFMS. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicologia e Educação (GEPPE).

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Published

2022-08-10

How to Cite

Vital, S. C. C., Fernandes, L. B. da M., & Urt, S. da C. (2022). Student writings about the School of Peace: fraternity and possible overcoming of violence in school?. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(60), 57–81. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i60.1497