The quota law and the changes in the profile of enrollers in Brazilian federal universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i64.1784

Keywords:

Higher education, Affirmative actions, students’ profile

Abstract

The article presents the results of a survey on the implementation of the Quota Law (Law 12.711/2012) in Brazilian federal universities in the period between 2012 and 2019. The purpose of the study was to analyze the changes that the Quota Law introduced in the entrance policies in federal universities and, particularly, in the socioeconomic and racial profile of the students. In addition to documental research, the study involved extensive systematization and analysis of microdata from the INEP Higher Education Census. The systematization of the indicators was carried out using the SPSS software. The study showed, among other results, a significant increase in the number of students who entered through the vacancy reservation system, from 12.7% in 2012 to 39,6% in 2019. Of the total number of new students in 2019, 64.9% had completed high school in public schools, 47.4% declared themselves to be black, brown and indigenous, and 1.2% were people with disabilities. Despite the advances, not all reserved vacancies were actually filled. The occupation of vacancies in 2019 was 39.6%, about 11.4% less than recommended by the Quota Law.

Author Biographies

Joviles Vitorio Trevisol, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Pós-doutor pelo Centre for Science and Technology Studies (CWTS) na Leiden University. Pós-doutor pelo Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra. Doutor em Sociologia pela Universidade de São Paulo (USP). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

Joselha Cristina Dal Bello, Instituto Federal do Paraná (IFPR)

Mestra em Educação pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS). Especialista em Gestão Social de Políticas Públicas pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC). Graduada em Serviço Social pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Assistente social no Instituto Federal do Paraná (IFPR).

Rosileia Lucia Nierotka, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC/Rio). Mestra em Educação pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS). Graduada em Serviço Social, com Especialização em Gestão Social de Políticas Públicas, pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECÓ). Assistente Social na UFFS.

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Published

2023-12-15

How to Cite

Trevisol, J. V., Dal Bello, J. C., & Nierotka, R. L. (2023). The quota law and the changes in the profile of enrollers in Brazilian federal universities . Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(64), 155–183. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i64.1784