Policies of integration of DNT in curriculum of initial teacher education courses: notes from the context of a public university in Mato Grosso

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v30i69.1976

Keywords:

curriculum, digital network technologies, initial teacher education

Abstract

The presence of Digital Network Technologies (DNT) in educational spaces occurs through Public Policies of Digital Inclusion or by teachers and students, but their integration into the curriculum remains a challenge today. In this sense, we developed this article to understand the policy of integrating DNT into the curriculum of initial teacher education courses at a public university in the state of Mato Grosso, the Federal University of Mato Grosso. To do so, we conducted a documentary research, analyzing 14 Pedagogical Projects of Courses (PPCs) of initial teacher education at the mentioned University. The research was conducted through a documentary study and guided by the notion of curriculum as a cultural practice (Lopes & Macedo, 2011), DNT as a social practice (Buzato, 2006), and curriculum policy as occurring in cyclical movements shaped by different contexts (Ball & Bowe, 1992; Ball, 1994).The analysis of the context of the policy text of integrating DNT into the curriculum of initial teacher education courses allowed us to understand that there have been advances in incorporating of DNT into the training proposals aimed at future teachers. However, there are still programs that do not even mention DNT in their curriculum.

Author Biographies

Ana Claudia Pereira Rubio, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Mestre em Educação pela UFMT. Graduada em Biblioteconomia pela UFMT, campus Rondonópolis. Bibliotecária/documentalista na UFMT, ocupou o cargo de coordenadora na Editora da UFMT (2021-2024). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: currículo, formação de professores e tecnologias digitais de rede.

Ozerina Victor de Oliveira, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Pós-doutora em Currículo da Educação do Campo pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT). Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Graduada em Pedagogia pela UFMT. Professora na UFMT, atuando também em cargos de gestão desta instituição, primeiro como diretora do Instituto de Educação e posteriormente como pró-reitora de Ensino de Pós-graduação. Compõe o quadro docente do curso de graduação em Pedagogia e está credenciada no quadro docente permanente do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva (Profei/UFMT) e do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/IE/UFMT), nos cursos de mestrado e de doutorado. Tem ampla experiência como pesquisadora no campo de Educação, é membro da Associação Nacional de Pesquisadores em Educação (Anped), é membro da Sociedade Brasileira de Currículo (ABdC), já coordenou o GT Currículo no Encontro de Pesquisadores em Educação do Centro-Oeste (2014-2015 e 2023-2024) e desenvolve pesquisas com ênfase em currículo; currículo e diferença; currículo e educação inclusiva; política de currículo; educação do campo; políticas afirmativas no Ensino Superior; e currículo, pedagogia e formação de professores.

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Published

2025-10-13

How to Cite

Rubio, A. C. P., & Oliveira, O. V. de. (2025). Policies of integration of DNT in curriculum of initial teacher education courses: notes from the context of a public university in Mato Grosso. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 30(69). https://doi.org/10.20435/serieestudos.v30i69.1976