Joint care and attention: guidelines for teaching in daycare centers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v30i69.2043

Keywords:

care, daycare, joint attention

Abstract

This work aims to discuss the pedagogical specificity of daycare and teaching with babies and children up to 3 years old in this institutional context, based on research that aims to understand the small and attentional gestures that occur between adults and babies in the nursery of a public daycare in a Brazilian capital. The methodological path was cartography, using as reference the studies of Passos, Kastrup and Escóssia. In this context, the teacher-researcher built an archive of images that were tracked and mobilized reflections on care, affection and joint attention as pedagogical components. The perspective of care as ethics, that is, the adult’s questioning of themselves and attention to others, was constituted as a relational mode between adults and babies. Along this path, mutual gaze emerged as an attentional and affective pedagogical gesture in everyday educational life. Duets of looks in games of hide and seek, between babies and between them and adults, with basins, fabrics, crib rails and other materials; Shadow games between adults and babies showed the ability to ensure relationships, care, attention and affection mobilized by looking.

Author Biographies

Daniela Guimaraes, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Professora associada da Universidade Federal do Rio de Janeiro (Faculdade de Educação/Departamento de Didática). Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha Formação de Professores, Subjetividade e Linguagem. Mestre em Educação pela PUC-Rio. Coordenadora do grupo de pesquisa Cuidado, Infâncias, Docência e Afeto na Educação de Bebês e Crianças de 0 a 3 Anos (Cuida) e vice-coordenadora do GT07 – Educação de Crianças de 0 a 6 anos da ANPEd (2024-2025).

 

Natasha Pitanguy de Abrantes, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Educação pela UFRJ. Especialização em Docência na Educação Infantil pela UFRJ. Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professora de Educação Infantil da Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil e Linguagem.

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Published

2025-10-13

How to Cite

Guimaraes, D., & Abrantes, N. P. de. (2025). Joint care and attention: guidelines for teaching in daycare centers. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 30(69). https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v30i69.2043