Generator theme: an approach to teaching methodology based on reading Freirean epistemology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i60.1482

Keywords:

Paulo Freire, thematic research, teaching methodology

Abstract

This article aims to present and discuss the conception of the teaching methodology for thematic research, through the reading of Freirean epistemology, as a pedagogical possibility for a transformative education. Referring to the work of Paulo Freire and theorists of Freirean lineage, the configuration of this thematic approach is supported by dialogism and the problematization of the situations experienced by students through the investigation of a generating theme, based on the syllabus and knowledge referring to a given reality. Such investigation allows the subjects to dialogue with different knowledge and perceptions, in search of answers to the situations posed by the method of problematizing reality. With the reading of Freirean epistemology, it is possible to observe an organization of the educator's pedagogical action by the search for significant themes to, only then, carry out the selection of systematized knowledge of his area of ​​knowledge − interdisciplinary or disciplinary −, of the programmatic content and, thus, prepare your lesson plan and activities. As a result of diving into the Freirean episteme, the conviction remains that a transformative education will only be possible based on a horizontal relationship between educator and student mediated by dialogue, and it is in this relationship that problematization arises, to approach a significant theme, having as assumption that the teacher also learns.

Author Biographies

Antonia Zulmira da Silva, Secretaria de Educação do Estado de São Paulo (SEE/SP)

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora da Educação Básica pela Secretaria de Educação do Estado de São Paulo.

Jonas Alves da Silva Júnior, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Pós-doutorado e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professor adjunto do Departamento de Educação e Sociedade (DES) e do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc) da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Líder do Laboratório de Estudos de Gênero, Educação e Sexualidades (LEGESEX/UFRRJ/CNPq). Suas investigações versam sobre corpos, sexualidades e gênero na escola, na perspectiva da Educação em Direitos Humanos.

Maria de Lourdes Ramos da Silva, Universidade de São Paulo (USP)

Doutora em Filosofia e Ciências de Educação pela Universidade Complutense de Madri, Espanha. Professora livre-docente da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP).

References

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade. 10. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, P. Política e educação. Indaiatuba: Villa das Letras Editora, 1993.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Investigação e metodologia da investigação do tema gerador (1968). In: TORRES, Carlos Alberto. Diálogo e práxis educativa: uma leitura crítica de Paulo Freire. São Paulo: Edições Loyola, 2014. p. 95-107.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

MUHL, E. H. In: STRECK, D.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (Org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. p. 328-30.

PINTO, A. S. Para mudar a prática da Formação Continuada de Educadores: uma pesquisa inspirada no referencial teórico metodológico de Paulo Freire. 2015. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.

ROSSATO, R. Práxis. In: STRECK, D.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (Org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. p. 325-27.

SAUL, A. M.; SILVA, F. G. Uma leitura a partir da epistemologia de Paulo Freire: a transversalidade da ética na educação, currículo e ensino. Revista Cocar, Belém, v. 6, n. 11, p. 7-15, jan./jul. 2012.

WONG, P. L. Paulo Freire: um aliado para aqueles que se atrevem a ensinar. In: GADOTTI, M.; CARNOY, M. Reinventando Freire: a práxis do Instituto Paulo Freire. São Paulo: Instituto Paulo Freire; Lemann Center; Stanford Graduate School of Education, 2018. p. 63-76.

ZITKOSKI, J. J. Diálogo. In: STRECK, D.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (Org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. p. 117-18.

Published

2022-08-10

How to Cite

Silva, A. Z. da, Silva Júnior, J. A. da, & Silva, M. de L. R. da. (2022). Generator theme: an approach to teaching methodology based on reading Freirean epistemology. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(60), 307–321. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i60.1482