A training for EJA on financial education based on Ethnomathematics and the Theory of Meaningful Learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i64.1792

Keywords:

Ethnomathematics, Ausubelian Meaningful Learning, Youth and Adult Education

Abstract

This article is part of a research carried out within the framework of the Professional Master’s Degree in Education at the University of Pernambuco (UPE), which purpose is to prepare teachers to create ways to intervene in Youth and Adult Education. In this study, in addition to an adequate substantiation in terms of the mathematical object of teaching, it is recommended that the teacher needs to have his teaching work supported by epistemological and pedagogical references that were only defined after analyzing the perceptions of a group of six teachers who work in this teaching modality. The survey of teachers’ understandings about their teaching practices was carried out through a diagnostic questionnaire and the elaboration/delivery of a lesson plan on Simple Interest in the perspective of Financial Education. The purpose of modifying the educational reality from the point of view that those involved have on their actions/interactions refers to a qualitative investigative nature, in the bias of the action-research. As a result, it is indicated that training based epistemologically on Ethnomathematics and pedagogically on the Ausubelian framework would meet the needs of the participants, corroborating the initial premise, brought in this study, of contributing to teaching in mathematical, epistemological and pedagogical theoretical approaches.

Author Biographies

Wanderson Felix Viana, Universidade de Pernambuco (UPE), Nazaré da Mata, Pernambuco, Brasil.

Mestre em Educação pela Universidade de Pernambuco (UPE) –  Campus Mata Norte. Especialista em Metodologia do Ensino a Distância pela UNINASSAU. Especialista em Gestão Educacional pela Faculdade Frassinetti do Recife (FAFIRE). Graduação em Pedagogia pela FAFIRE. Atualmente, é professor em tempo integral no Ensino Fundamental Anos Iniciais na Prefeitura do Cabo de Santo Agostinho, PE, e professor executor de EAD do curso de Pedagogia Digital do Grupo Ser Educacional. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação a Distância, no Ensino Fundamental I, nas temáticas da Etnomatemátia e da Teoria da Aprendizagem Significativa.

José Roberto da Silva, Universidade de Pernambuco (UPE), Nazaré da Mata, Pernambuco, Brasil.

Doutorado em Enseñanza de las Ciencias pela Universidad de Burgos (UBU), Burgos, España, com tema relacionado à área de formação de professores. Mestrado em Ensino das Ciências pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), com tema em Educação Matemática relacionado à Etnomatemática. Graduação em Engenharia Civil pela Universidade de Pernambuco (UPE). Pesquisador líder do Grupo de Ensino das Ciências e Matemática (GECM/UPE) da UPE. É parecerista ad hoc de alguns periódicos nacionais e internacionais de Ensino de Ciências e de Educação Matemática.

Maria Aparecida da Silva Rufino, Universidade de Pernambuco (UPE), Nazaré da Mata, Pernambuco, Brasil.

Doutorado en Enseñanza de las Ciencias – Didácticas Especificas, por el Programa Internacional de Doctorado en Enseñanza de las Ciencias (PIDEC), da Universidad de Burgos, España. Graduada em Licenciatura em Ciências e Matemática pela Universidade de Pernambuco (UPE). Pesquisadora e colaboradora do Grupo de Ensino das Ciências e Matemática da Universidade de Pernambuco (GECM/UPE). Professora adjunta da UPE, atuando como professora permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Campus Mata Norte (CMN), no Mestrado Profissional em Rede em Educação Inclusiva (PROFEI) e na Graduação de Matemática do CMN. Atualmente, é coordenadora de Estágios Supervisionados do Curso de Matemática do CMN.

References

AUSUBEL, D. P. Adquisición y retención del conocimiento: una perspectiva cognitiva. Barcelona: Padiós, 2002.

BIGODE, A. J. L. Matemática hoje é feita assim. São Paulo: FTD, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação [MEC]; Secretaria de Educação Fundamental [SEF]. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Brasília: MEC; SEF, v. 3, 1998.

BRASIL. Decreto n. 7.397, de 22 de dezembro de 2010. Institui a Estratégia Nacional de Educação Financeira – ENEF, dispõe sobre a sua gestão e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7397.htm. Acesso em: 15 jun. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília, DF: MEC; SEF, 1997.

CASTRO, P. A. P. P.; TUCUNDUVA, C. C.; ARNS, E. M. A. Importância do planejamento das Aulas para Organização do Trabalho do professor em Sua Prática Docente. Athena Revista Científica de Educação, Cáceres, v. 10, n. 10, p. 49-62 jan./jun. 2008.

CHIAPPETTA, S. K. S.; SILVA. J. R. Uma proposta para o ensino de Educação Financeira embasada na Etnomatemática: Consumo Consciente a partir do contexto do Orçamento Financeiro. Tangram – Revista de Educação Matemática, Dourados, v. 2 n. 1, p. 79-101, 2019. Doi: https://doi.org/10.30612/tangram.v2i1.8848.

CORREIA, G. F. A.; PEREIRA, H. G.; CARRIERI, A. P. Ser um ambulante é necessidade que nós temos de trabalhar: cotidiano e identificação de trabalhadores pipoqueiros de Belo Horizonte. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, São Paulo, v. 21, n. 2, p. 165-80, 2018. Doi: http://dx.doi.org/10.11606/issn.1981-0490.v21i2p165-180.

CUNHA, A. M. V. Uma abordagem histórica com raiz quadrada: implicações didáticas pedagógicas para professores dos anos iniciais. 2019. 165f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) - Universidade de Pernambuco (UPE), 2019. Disponível em: https://w2files.solucaoatrio.net.br/atrio/upe-ppge_upl//THESIS/131/dissertao_angela_visgueira_20200713115934369.pdf. Acesso em: 11 nov. 2019.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

DIAS, M. V.; TASSOTE, E. M.; VIANA. A. Matemática Financeira: um alicerce para o exercício da cidadania. 2011. TCC (Licenciatura em Matemática) – Universidade do Vale do Sapucaí, Pouso Alegre, 2011.

DIONNE, H. A pesquisa-ação para o desenvolvimento local. Brasília: Líber Livro Editoria, 2007.

DOMITE, M. C. C. B. Da compreensão sobre formação de professores e professoras numa perspectiva Etnomatemática. In: KNIJNIK, G.; WANDERER, F.; OLIVEIRA, C. J. (Org.). Etnomatemática: currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2004.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 45. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2018.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

LAKATOS, I. History of Science and Its Rational Reconstruction. In: WORRAL, J.; CURRIE, G. (Ed.). The Methodology of Scientific Research Programs. Cambridge: Cambridge University Press, 1978. p. 102-38.

LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão escolar: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 1993.

LOVATTI. F. A. Educação Financeira no Ensino Médio: contribuições da educação matemática crítica. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA [EBRAPEM], 20., 2016, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: EBRAPEM, 2016.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011a.

MOREIRA, M. A. Teorias de Aprendizagem. 2. ed. ampl. São Paulo: EPU, 2011b.

MUNIZ, JUNIOR, I. Educação Financeira: Conceitos e Contextos para o Ensino Médio. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10., 2010, Salvador. Anais [...]. Salvador: ENEM, 2010. p. 1-11.

ORGANIZAÇÃO DE COOPERAÇÃO E DE DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO [OECD]. Recommendation on principles and good practices for financial education and awareness. Paris: OECD, 2005. Disponível em https://www.oecd.org/finance/financial-education/35108560.pdf. Acesso em: 20 dez. 2018.

PERGHER, S.; MORAES, V. Contribuições da matemática na perspectiva da etnomatemática da educação do campo nas aulas do EJA. ANALECTA, Guarapuava, v. 12 n. 1 p. 71-91, 2011.

POZO, J. I. Teorias cognitivas da aprendizagem. 5. ed. São Paulo: Artes Médicas, 2005.

ROBINS, S. P.; JUDGE, T. A.; SOBRAL, F. Comportamento organizacional: teoria e prática no contexto brasileiro. 14. ed. São Paulo: Pearson, 2010.

ROSA, M.; OREY, D. C. Etnomodelagem: a abordagem dialógica na investigação de saberes e técnicas êmicas e éticas. Contexto & Educação, Ijuí, v. 29, n. 94, p. 132-52, 2014. Doi: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2014.94.132-152. Acesso em: 28 ago. 2020.

ROSSETTI JUNIOR, H.; SCHIMIGUEL, J. Educação matemática financeira: conhecimentos financeiros para a cidadania e inclusão. Inter Science Place, [s.l.], ano 2, n. 9, p. 1-13, 2009.

SAMPIERI, H. R.; COLLADO, C. F.; LUCIO, P. B. Metodología de la Investigación. 5. ed. México: McGraw-Hill, 2010.

SANTOS, G. L. C. Educação financeira: a matemática financeira sob nova perspectiva. 2005. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2005.

SANTOS, M. S. S. Gestão da Mudança Organizacional: uma revisão teórica. 2014. 106f. Dissertação (Mestrado em Gestão Empresarial) - Instituto de Administração e Gerência, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Rio de Janeiro, 2014.

SARAIVA, A.; SANTOS, L.; BOING, M.; MARTINS, R. Comércio ambulante como alternativa de ganhar a vida. Retratos a Revista do IBGE, Rio de Janeiro, n.10, abr. 2018. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/media/com_mediaibge/arquivos/bc63183b37080b9b1c5db0af4cb631f7.pdf. Acesso em: 25 jun. 2019.

SAVOIA, J. R. F.; SAITO, A. T.; SANTANA, F. A. Paradigmas da educação financeira no Brasil. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 41, n. 6, p. 1121-141, 2007. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-76122007000600006.

SILVA, J. R. Textos de apoyo como organizadores prévios para la enseñanza de Álgebra, Combinatoria, Lógica Matemática y Geometría Euclidiana. 2009. 390f. Tese (Doutorado em Enseñanza de las Ciencias) – Universidade de Burgos, Burgos, 2009.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-66, 2005

Published

2023-12-15

How to Cite

Viana, W. F., Silva, J. R. da, & Rufino, M. A. da S. (2023). A training for EJA on financial education based on Ethnomathematics and the Theory of Meaningful Learning. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(64), 267–288. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i64.1792