Social and emotional skills of the college professor in the covid-19 pandemic: a stimulus to the “new” normal?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i60.1524

Keywords:

emergency remote education, university education, socioemotional questions

Abstract

University professors are suffering from mental and psychological exhaustion, driven by the pandemic of covid-19, which caused the temporary closure of Higher Education Institutions (HEI) and drastically changed the way of teaching and learning. In this sense, the objective of this article is to present some socio-emotional discourses from the perspective of Brazilian university professors during the realization of Emergency Remote Education (ERE). To support this text, we used authors such as Bardin (2016), Charlot (2020), Dewey (1959), and e Perrenoud (2000). As a methodology, it had a qualitative, descriptive, bibliographic, documentary and exploratory approach, seeking to anchor the respondents' answers with the use of a virtual resource called “word cloud” for later application of discourse and content analysis. The results, based on the 510 people interviewed, in the period from June to November 2020, point to the behavioral profile, the levels of stress and adaptability of the socio-emotional skills of university teachers, native to face-to-face education, who face the challenges imposed by the excessive use of educational technologies to encourage discussions and alternatives for teaching and learning, to deal with this “new normal” in the educational context.

 

Author Biographies

Djanires Lageano Neto de Jesus, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

Pós-doutorando em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Graduado em Administração e Pedagogia pelo Centro Universitário da Grande Dourados (UNIGRAN). Graduado em Turismo pela UCDB. Docente efetivo da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS).

Débora Fittipaldi Gonçalves, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

Pós-doutoranda em Desenvolvimento Local pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Doutora em Desenvolvimento Regional pela Universidade Regional de Blumenau (FURB). Graduada em Turismo pela UCDB. Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário da Grande Dourados (UNIGRAN). Docente efetiva da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS).

Alan Silus, Centro Universitário da Grande Dourados (UNIGRAN)

Doutorando em Letras pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS). Mestrado em Letras pela Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS). Graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário da Grande Dourados (UNIGRAN). Graduação em Letras pela Universidade para o Desenvolvimento do Estado e da Região do Pantanal (UNIDERP). Docente da UNIGRAN. 

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Published

2022-08-10

How to Cite

Jesus, D. L. N. de, Gonçalves, D. F., & Silus, A. (2022). Social and emotional skills of the college professor in the covid-19 pandemic: a stimulus to the “new” normal?. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(60), 215–239. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i60.1524