Identification of high abilities in women in Higher Education: a study case

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i60.1545

Keywords:

high abilities, higher education, foreign students

Abstract

In the specialized literature, there is a large gap concerning the identification of students with high abilities in Higher Education, and even more when it refers to foreign students. Therefore, this article aimed to identify evidence of high abilities in Spanish-speaking foreign students in Higher Education. The research was configured as descriptive with a qualitative approach. The participants were two women, one foreign student regularly enrolled in a Higher Education course at the master's level of a public university in the inland of the State of São Paulo, Brazil, named P2, and a person indicated by the student as a second source, F2. The results showed that P2 reached the established minimum scores of 70% in all the instruments and was indicated in the areas: Musical, Linguistic, Spatial and Intrapersonal, Leadership, Creativity, Artistic and Sports Activities. It is important to continue the studies with this student population.

Author Biographies

Ana Paula Santos de Oliveira, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Estudiante de Doctorado en el Programa de Posgrado en Educación Especial (PPGEEs), Universidad Federal de São Carlos, (UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil.

Rosemeire de Araujo Ragni, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Docente en el Programa de Posgrado en Educación Especial (PPGEEs), Universidad Federal de São Carlos, (UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil.

References

ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano de. Características sócio-emocionais do superdotado: questões atuais. Revista Psicologia em Estudo, Maringá, v. 12, n. 2, p. 371- 78, maio/ago. 2007.

ALVES, Cândida Beatriz; PEDROZA, Regina Lúcia Sucupira. Identidade, universidade e integração na américa latina: um estudo de psicologia. Revista Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 24, n. 3, p. 855-74, dez. 2018.

ANDRADE, Ana Maria Jung de; TEIXEIRA, Marco Antônio Pereira. Adaptação à universidade de estudantes internacionais: um estudo com alunos de um programa de convênio. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 33-44, jun. 2009.

ARMSTRONG, Thomas. Inteligências Múltiplas na Sala de Aula. Porto Alegre: Artmed, 2001.

BARRERA, Susana Graciela Pérez; BENDELMAN, Karen. Cuestionario para identificacion de indicadores de altas habilidades/superdotacion adultos. In: BENDELMAN, Karen; BARRERA, Susana Graciela Pérez. Manual para la identificación de Altas Habilidades/Superdotación. Montevideo: Isadora, 2016.

BARRETO, Cláudia Regina Muniz. Estudo no Exterior durante a Graduação: implicações acadêmicas e profissionais. 2019. 222f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Bahia Faculdade de Educação, Salvador, 2019.

CERDÁ, Enrique. Psicometria general. Barcelona: Editorial Herder, 1978.

COSTA, Alexandre Marino; VIEIRA, Carolina Maria; BARBOSA, Emanuelle Martins; BERNARDINI, Isadora de Souza; SALLES, Nelci Maria. Percepção dos alunos estrangeiros que participaram do programa de intercâmbio na Universidade Federal de Santa Catarina. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL SOBRE GESTÃO UNIVERSITÁRIA NA AMÉRICA DO SUL, 8., 2008. Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: USFC, 2008.

FONSECA, João José Saraiva da. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Disponível em: http://www.ia.ufrrj.br/ppgea/conteudo/conteudo-2012-1/1SF/Sandra/apostilaMetodologia.pdf. Acesso em: 18 jan. 2021.

GARDNER, Howard. Intelligence reframed: multiple intelligences for the 21st century. New York: Basic Books, 1999.

GARDNER, Howard. Inteligências Múltiplas: A teoria na prática. Porto Alegre: Artmed, 1995, p. 59-60.

GARDNER, Howard. Estruturas da Mente: a teoria das Inteligências Múltiplas. Porto Alegre: Artemed, 1994.

GARDNER, Howard; KORNHABER, Mindy; WAKE, Warren. Inteligência: múltiplas perspectivas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

MANZONI, Priscila Barrozo; FERRAZ, Laiza Lidiane Cordeiro; VENTURINI, Aline Dal Bem; VIEIRA, Nara Joyce Wellausen. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE REPRESENTAÇÕES SOCIAIS, SUBJETIVIDADE E EDUCAÇÃO [SIRSSE], 4., SEMINÁRIO INTERNACIONAL SOBRE PROFISSIONALIZAÇÃO DOCENTE [SIPD/CÁTEDRA UNESCO], 6., 2019. Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUC, 2019. p. 23370-80.

MARTINS, Bárbara Amaral; PEDRO, Ketilin Mayra; OGEDA, Clarissa Marques Maria. Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis? Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 20, n. 3, set./dez. 2016.

MASSUDA, Mayra Berto. A poesia proeminente de Cora Coralina: o caminho das pedras da mulher talentosa. In: COSTA, Maria da Piedade Resende da; MASSUDA, Mayra Berto; RANGNI, Rosemeire Aarújo. Altas Habilidades/Superdotação: pesquisa e experiência para educadores. Rio de Janeiro: WAK, 2016. p.131-62.

NUNES, Nádia Cristina Rodrigues. Uma abordagem pedagógica para a teoria das inteligências múltiplas. Administração: ensino e pesquisa, Rio de Janeiro, v. 15, n. 4, p. 861-79, 2014.

OLIVEIRA, Ana Paula Santos. Identificação de altas capacidades em estudantes estrangeiros do Ensino Superior. 2020. 93f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020.

PÉREZ, Susana Graciela Pérez Barrera. A identificação das altas habilidades sob uma perspectiva multidimensional. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 22, n. 35, p. 31-65, set./dez. 2009.

PÉREZ, Susana Graciela Pérez Barrera. Ser ou não ser, eis a questão: o processo de construção da identidade na pessoa com altas habilidades/superdotação adulta. 230f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

PÉREZ, Susana Graciela Pérez Barrera; FREITAS, Soraia Napoleão. Manual de identificação de altas habilidades/superdotação. Guarapuava: Apprehendere, 2016.

PÉREZ, Susana Graciela Pérez Barrera; FREITAS, Soraia Napoleão. A mulher com altas habilidades/superdotação: à procura de uma identidade. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 18, n. 4, p. 677-94, out/dez. 2012.

PICCOLO, Vilam Lení Nista; SILVA, Yara Machado da; MELLO, Flora Loureiro de. A inteligência humana e o cotidiano. Série-Estudos, Campo Grande, MS, v. 23, n. 47, p. 27-41, jan./abr. 2018

REIS, Sally Morgan. Work left undone: Compromises and challenges of talented females. Mansfield Center: Creative Learning Press, 1998.

RENZULLI, Joseph. Teaching students who are gifted and talented a handbook for Teachers. St. John's, NL: Newfoundland and Labrador Department of Education, 2013.

RENZULLI, Joseph. The three-ring conception of giftedness: a developmental model for creative productivity. In: RENZULLI, Joseph; REIS, Sally Morgan. The triad reader. Mansfield Center: Creative Learning, 1986. p. 246–79.

RENZULLI, Joseph; REIS, Sally Morgan. The three ring conception of giftedness: A developmental approach for promoting creative productivity in young people. RSEUS, v. 6 n. 6, p. 11-37, jul. 2018.

TERÇARIOL, Denise; GRÜDTNER, Andrea Cristina Rizzotto; GREUEL, Izabel Cristina. O ensino da língua portuguesa para estrangeiros no município de Blumenau-SC e a sua interface com a Fonoaudiologia. Revista CEFAC, v. 17, n. 6, p. 1965-75, nov./dez. 2015.

TEST detección Inteligencias Múltiples Primaria. iesf3inteligenciasmultiples [online], [s.l.], 2013. Disponível em: http://iesf3inteligenciasmultiples.blogspot.com/2013/01/test-de-inteligencias-multiples.html. Acesso em: 29 jan. 2021.

VIEIRA, Nara Joyce Wellausen. Identificação pela provisão: uma estratégia para a identificação das altas habilidades/superdotação em adultos? Revista de Educação Especial, Santa Maria, v. 27, n. 50, p. 699-712, 2014

VIRGOLIM. Angela Mágda Rodrigues. A contribuição dos instrumentos de investigação de Joseph Renzulli para a identificação de estudantes com altas habilidades/superdotação. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 27, n. 50, p. 581-610, set./dez. 2014.

VIRGOLIM. Angela Mágda Rodrigues. Altas habilidades/superdotação: encorajando potenciais. Brasília: Ministério da Educação – Secretaria de Educação Especial [MEC/SEESP], 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/altashab1.pdf. Acesso em: 26 fev. 2021.

WESTPHAL, Angela Mara Sugamosto; GISI, Maria Lourdes. A educação superior no contexto da cooperação acadêmica internacional. Interações, Campo Grande, v. 20, n. 2, p. 369-82, jun. 2019.

Published

2022-08-10

How to Cite

Oliveira, A. P. S. de, & Ragni, R. de A. (2022). Identification of high abilities in women in Higher Education: a study case. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(60), 265–286. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i60.1545