The inclusion no fdeaf children in e arly Childhood Education in thes tate of Mato Grosso do Sul, MS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i64.1682

Keywords:

Mato Grosso do Sul, deaf child, Early Childhood Education

Abstract

This study discusses the elements that involve political-pedagogical practices withdeaf children in Early Childhood Education institutions, in the state of Mato Grosso do Sul, focusing on the importance of Libras in all experiences with children. During the research, the training of teachers to attend to the linguistic specificities of deaf children and the barriers encountered in the current moment of capitalist society, marked by exclusion, is emphasized. To reach this reflection, the research was carried out through a bibliographic review. The theoretical framework and the analysis of the works found present important results on the need to prioritize more effective public policies for the education of the deaf in Early Childhood Education that deal with the process of inclusion of deaf children in the state of Mato Grosso do Sul. The main results found show the lack of specific training for teachers, in order to provide the school inclusion of deaf children effectively, and the challenge of implementing bilingual education, which is currently considered a teaching modality.

Author Biographies

Marcia Pires dos Santos, Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)

Doutoranda em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Mestre em Educação pela UCDB. Graduada no Curso Normal Superior pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS). Coordenadora Pedagógica na Secretaria de Educação e Cultura no município de Bonito, MS. Desenvolve pesquisas sobre o processo de inclusão de crianças com deficiências na Educação Infantil.

Raquel Elizabeth Saes Quiles, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutora em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Graduada em Pedagogia pela UFMS. Professora adjunta da UFMS. Intérprete e tradutora de LIBRAS/Língua Portuguesa, certificada pelo PROLIBRAS.

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Published

2023-12-15

How to Cite

Santos, M. P. dos ., & Quiles, R. E. S. . (2023). The inclusion no fdeaf children in e arly Childhood Education in thes tate of Mato Grosso do Sul, MS. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(64), 111–131. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i64.1682